Radek Tomášek

Narodil jsem se a vyrůstal v Ostravě. K hudbě jsem byl veden svými rodiči již od pěti let, kdy jsem začal hrát na klavír v ZUŠ ve třídě paní učitelky Hany Liškové, které vděčím nejen za skvělý muzikantský základ, ale i za vše ostatní co mi do hudebního života dala a nebýt jí, tak se dnes hudbě porfesionálně asi ani nevěnuji. Protože jsem ale neustále doma bouchal vařečkama do polštářů a doprovázel tak muziku hrající v rádiu, netrvalo dlouho a začal jsem ve svých devíti letech také se studiem bicích nástrojů v ZUŠ ve třídě Zdeňka Třose. Paralelně jsem hrál v dechovém orchestru Středního odborného učiliště strojírenského v Ostravě - Hrabůvce pod taktovkou Jiřího Grussmanna. Musím říci, že tento orchestr je dodnes mou srdeční záležitostí a to nejen proto, že jej po dlouhá léta řídil před Jiřím Grussmannem můj dědeček, ale především proto, že mě tahle "kapela" a její dirigent prakticky zformovali pro mou další profesionální bubenickou dráhu. Nemalou zásluhu na této skutečnosti má samozřjemně ještě jeden dechový orchestr - Vítkovák, který řídil můj prastrýc Jiří Šindel. Mé studium bicích nástrojů pak logicky pokračovalo na Janáčkově konzervatoři v Ostravě ve třídách vynikajících pedagogů a hráčů Miloslava Čadana a Rostislava Mikešky. Jelikož jsem ale ani po šesti letech strávených na konzervatoři nebyl dostatečně nasycen informacemi a znalostmi z oblasti bicích nástrojů, rozhodl jsem pokračovat v jejich studiu také na Janáčkově akademii múzických umění v Brně (JAMU), kde jsem byl v roce 1997 přijat do tříd doc. Pavla Šumpíka a doc. Martina Opršála. V průběhu těchto studií se mi zároveň podařilo získat stipendium na Stavanger University College, School of Arts Education v norském Stavangeru, kde jsem po dvou letech, v roce 2002 (stejně jako na JAMU) svá studia úspěšně zakončil.

V průběhu studentských let jsem se vždy snažil získávat co nejvíce zkušeností v hudebních tělesech různého žánrového zaměření - dechová hudba, jazz, klasická hudba, muzikál apod. Především se mi pak v mém brněnském studentském období naskytla celá řada příležitostí hostování nejen v jazzových kapelách v Praze, ale také např. v orchestru Filharmonie Brno nebo Městského divadla Brno. V Norsku to pak byla pozice stálé výpomoci ve Stavanger Symphony Orchestra a Bergen Philharmonic a místo bubeníka v kapele jazzového kytaristy Wayna Brasela a účast s tímto uskupením na festivalu MaiJazz v norském Stavangeru i pozice pedagoga s možností vyučovat děti v hudební škole Sandnes Musikkskole (obdoba naší ZUŠ). Ještě než jsem se ale po ukončení studií natrvalo vrátil zpět do Brna, vyučoval jsem dva roky bicí nástroje na Janáčkově konzervatoři v Ostravě. Tam mi ale trochu chybělo hráčské vyžití, takže nakonec zvítězilo Brno. V současné době mě tedy můžete slyšet hlavně na koncertech Filharmonie Brno, kde jsem členem její bicí skupiny. Zároveň vyučuji bicí nástroje na Janáčkově akademii múzických umění v Brně a v neposlední řadě se věnuji hře na rámové bubny, jejichž širokých zvukových možností využívám při hostování v komorních souborech různého obsazení při hře středověké, renesanční i ranně barokní hudby.